voorvering inkorten

Over de derde generatie Corvette (1968-1982).

voorvering inkorten

Berichtdoor yellowbird » 15 Apr 2008, 16:40

Ik heb nog de originele voorveren op de corvette zitten.
En ik vind dat de voorkant te hoog staat.
Nu wil ik een aantal windingen eraf slijpen om hem zo te laten zakken.
Weet iemand toevallig hoeveel windingen ik eraf kan slijpen om de auto een cm of 3 a 4 te laten zakken.
Ik weet wel dat ik de einde's op een lijn moet latten zitten zodat hij weer goed in de veerpoot past.
Of is het beter om verlagingsveren te kopen???
Alvast bedankt


Corvette C3 uit 1980 met originele 350 motor er nog in (ivm gewicht vermeld)
Gebruikers-avatar
yellowbird
2nd gear
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 17 Jul 2007, 20:14
Woonplaats: barneveld

Berichtdoor mark » 15 Apr 2008, 17:23

1 :wink:
Afbeelding
mark
2nd gear
 
Berichten: 373
Geregistreerd: 22 Sep 2004, 22:06
Woonplaats: Netherlands

Berichtdoor Peer81 » 15 Apr 2008, 17:29

Ik heb er nu verlagingsveren in zitten (BB veren) maar bij mij staat de vette ook nog gewoon erg hoog. Nu kan dat ook komen omdat alles nieuw is en ik nog geen meter heb gereden dus daar druf ik niets over te zeggen. Het is natuurlijk wel zo dat de BB veren veel stugger zijn dan de standaard veren dus hou daar rekening mee.

Het is ook zo dat als je een spiraal van een veer afhaalt de veer ook stugger wordt dus hou dat in gedachten. Persoonlijk zou ik beginnen met een halve spiraal eraf te halen en mocht dat niet genoeg zijn dan nog een halve. Op het amerikaanse forum zijn er best wat topics te vinden over het afzagen van een spiraal dus daar zou ik even gaan zoeken :)

Groeten Peter
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 08 Okt 2001, 22:00
Woonplaats: Moerstraten

Berichtdoor umfufu1 » 15 Apr 2008, 17:46

is er iets bijzonders aan je wagen gedaan waardoor de auto hoog lijkt te staan? Welke maat banden gebruik je? Ik zie nl vaak auto's staan die hoog op de veren lijken te staan door gebruik van banden anders dan 70X15
Gebruikers-avatar
umfufu1
5th gear
 
Berichten: 2721
Geregistreerd: 15 Mei 2004, 23:24
Woonplaats: Amsterdam
Corvette: 1968 L71 Coupe, 1969 L46 Convertible, 2002 Z06

Berichtdoor yellowbird » 15 Apr 2008, 20:06

Ik heb nog de originele banden erop liggen met de originele velgen 255/60/15
Maar standaard vind ik de C3 ook al te hoog staan.
Het klopt dat als je er windingen vanaf haalt dat hij stugger word maar dat vind ik juist prima.
Een halve winding zal niet gaan omdat hij in het slot moet vallen dus alleen per hele winding kan ik hem afslijpen.
Ik ga op de aap forum ook wel even kijken of dat er iets over staat
Gebruikers-avatar
yellowbird
2nd gear
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 17 Jul 2007, 20:14
Woonplaats: barneveld

Berichtdoor Peer81 » 15 Apr 2008, 21:18

Een halve winding zal niet gaan omdat hij in het slot moet vallen dus alleen per hele winding kan ik hem afslijpen.


Aan de ene zijde is de veer afgevlakt en aan de andere zijde niet (waar deze in de inkeping moet vallen) dus je kunt er zonder probleem een halve spiraal afhalen naar mijn idee. :)

Groeten Peter
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 08 Okt 2001, 22:00
Woonplaats: Moerstraten

Berichtdoor Worship79 » 15 Apr 2008, 21:23

Kijk even op corvetteforum.com; in de C3 tech section is het afslijpen van de voorveren een veelgestelde vraag:

http://forums.corvetteforum.com/showthr ... nt+springs
Worship79
6th gear
 
Berichten: 4373
Geregistreerd: 18 Mrt 2002, 13:34
Woonplaats: Brabant, The Netherlands
Corvette: 1979 dark-red metallic C3

Berichtdoor yellowbird » 16 Apr 2008, 11:56

Op het forum zeggen ze (Cut 1-1/4 coils off to get 2" lowering and longer rr bolts. )
maar ik begreep dat ik op mijn auto alleen maar hele windingen af mocht slijpen omdat deze anders niet meer in het slot van de voorpoot viel.
Ik zou anders gewoon 2 windingen vanaf de onderkant (dichter op elkaar gezet als boven) willen afslijpen en kijken hoe laag hij uitkomt.
Iemand een andere mening????
Gebruikers-avatar
yellowbird
2nd gear
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 17 Jul 2007, 20:14
Woonplaats: barneveld

Berichtdoor yellowbird » 16 Apr 2008, 13:19

Heb net 2 windingen van de onderkant afgeslepen en de auto is 3,5 cm gezakt. :op:
Ga er eerst even mee rijden van het weekend want hij zal nog wel iets zakken na het rijden.
Heb de windingen aan de onderkant afgeslepen want deze zitten het dicht's op elkaar.
Gebruikers-avatar
yellowbird
2nd gear
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 17 Jul 2007, 20:14
Woonplaats: barneveld

Berichtdoor Worship79 » 16 Apr 2008, 13:22

Foto's!! :)
Worship79
6th gear
 
Berichten: 4373
Geregistreerd: 18 Mrt 2002, 13:34
Woonplaats: Brabant, The Netherlands
Corvette: 1979 dark-red metallic C3

Berichtdoor yellowbird » 16 Apr 2008, 17:13

Ik heb wel foto's maar na het rijden blijkt dat 2 windingen toch te veel van het goede is.
Hij ligt echt mooi op de weg, de kont iets hoger als de voorkant.
Maar bij de drempels kwam het probleem.
ik kwam er niet overheen.
Geloof dat de voorkant ongeveer 8 a 9 cm van de grond af lag.
Dus als je hem wil verlagen kun je er hooguit 1 winding vanaf slijpen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik heb nu big blok veren besteld en ga ze er morgen onder zetten.
Gebruikers-avatar
yellowbird
2nd gear
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 17 Jul 2007, 20:14
Woonplaats: barneveld

Berichtdoor Peer81 » 16 Apr 2008, 23:43

Ik denk dat je nog geluk hebt dat je die drempel niet over bent gekomen want dat is naar mijn idee het probleem ook niet.
Stel dat je net een bocht om gaat (dus je band steekt onder je wielkast door wat net gaat) en dan rij je door een gat in de weg (of wat dan ook)... uitgaande slag van de vering is niet erg maar dan komt de ingaande slag... oeps, geen ruimte meer tussen je band en je wielkast dus duwt je band eigenlijk je wielkast omhoog of breekt het polyester.. Hou daar dus ook rekening mee ipv simpel veren door te slijpen. Er komt meer bij kijken :)
Ik ben wel erg benieuwd naar het eind resultaat met de BB veren dus mocht je tijd hebben om wat foto's te maken, graag!

Groeten Peter
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 08 Okt 2001, 22:00
Woonplaats: Moerstraten

Berichtdoor vettevirus » 17 Apr 2008, 09:49

Het was te proberen :wink: en zo leert iedereen er wat van, alleen jij bent nu diegene die ervoor betaald :wink:

Wat peter al beschrijft heb je gewoon geluk, want je hebt de windingen onderin eraf gehaald (die kort en stug op elkaar zitte)
De bovenste windingen gaan juist het meest in en uit elkaar, dus een hobbel en ja je voorwielen kwamen door de spatbordranden :wink:
Het lijkt mij beter om juist aan de bovenkant een winding of een halve eraf te halen.

greezz danny :B):
Money doesn't matte,
when you restore a vette

It's fast and grey, you better pray :wink:

Chapter Twente.
vettevirus
5th gear
 
Berichten: 2797
Geregistreerd: 04 Okt 2003, 12:26
Woonplaats: Losser
Corvette: Corvette 1972 en 1981

Berichtdoor yellowbird » 17 Apr 2008, 11:33

Ik heb ervan geleerd, en dan moet je een beetje schoolgeld betalen.
Je kunt de veren alleen per hele winding af slijpen.
Maar ben ook bang dat de ene veer die op de auto zit veel slapper is als de andere veer dus een nieuw set kon geen kwaad.
Wacht op de nieuwe veren die als het goed is vandaag binnen komen.
Ik mail wel even een paar foto's als ze eronder zitten
Gebruikers-avatar
yellowbird
2nd gear
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 17 Jul 2007, 20:14
Woonplaats: barneveld

Berichtdoor umfufu1 » 17 Apr 2008, 12:23

ik vraag me echt oprecht af of BB springs je gaan helpen. Ik ben bang dat het niet aan je verwachtingen gaat voldoen nl. Minder ringen, dat wel, maar ik geloof ook stukken stugger dus weet per saldo niet of je gunstiger gaat uitkomen.

Erik
Gebruikers-avatar
umfufu1
5th gear
 
Berichten: 2721
Geregistreerd: 15 Mei 2004, 23:24
Woonplaats: Amsterdam
Corvette: 1968 L71 Coupe, 1969 L46 Convertible, 2002 Z06

Berichtdoor Worship79 » 17 Apr 2008, 13:09

Als ik het wel heb, zijn bij de corvette van W&W ingekorte BB veren geplaatst en dat werkt goed. Wim: als ik he mis heb, reageer ff! :)
Worship79
6th gear
 
Berichten: 4373
Geregistreerd: 18 Mrt 2002, 13:34
Woonplaats: Brabant, The Netherlands
Corvette: 1979 dark-red metallic C3

Berichtdoor WenW » 17 Apr 2008, 13:42

Worship79 Geplaatst: 17 Apr 2008 14:09 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Als ik het wel heb, zijn bij de corvette van W&W ingekorte BB veren geplaatst en dat werkt goed. Wim: als ik he mis heb, reageer ff!


Je hebt het niet mis Halim, ondanks dat toch maar even een reactie :wink:

Wij hebben idd een aantal jaren geleden BB veren laten plaatsen. De voorkant is toen ca 1 inch gezakt. Ik heb wel wat foto's maar vind het niet héél goed zichtbaar op de foto.
Toch maar even laten zien:

Zonder BB veren:

Afbeelding

Met BB veren én een vrolijke lach van Wilma :) :

Afbeelding
Gebruikers-avatar
WenW
4th gear
 
Berichten: 1663
Geregistreerd: 11 Okt 2001, 10:50
Woonplaats: Wateringen
Corvette: Red 1976 Coupe/1999 artic white Convertible

Berichtdoor yellowbird » 17 Apr 2008, 18:20

Ik heb de BB veren geplaatst en hij staat iets beter op zijn veren en ik verwacht dat hij nog iets inzakt.
De maat genomen vanaf de grond tot aan onderkant spatbord over het hart van de voorwiel gemeten is nu 70 cm.
Wat ik wel moet zeggen is dat de wegligging verschrikkelijk is verbeterd.
Heb het gevoel dat ik nu de bochten in kan duiken terwijl ik daar eerst moeite mee had omdat hij slap aanvoelde.
Dus alleen dat al is het geld dubbel en dwars waard. :op: :op:
Afbeelding

Ik heb alleen nog een probleem dat er aan de rechter kant van de auto dubbelle chassisrubbers zijn geplaats en aan de linker kant enkele.
Daardoor staat het chassis scheef op het onderstel.
Morgen ga ik deze dubbelle rubbers verwijderen zodat de auto recht komt te staan hoop ik.
Iemand ervaring hiermee???
Afbeelding
Gebruikers-avatar
yellowbird
2nd gear
 
Berichten: 219
Geregistreerd: 17 Jul 2007, 20:14
Woonplaats: barneveld

Berichtdoor Peer81 » 17 Apr 2008, 22:57

Ik vind de hoogte er nu al netjes uit zien, 1 of 2cm lager mag maar meer zou ik niet willen. Veel succes en svp ook foto's na een maand ofzo als alles is gezakt. :)

Groeten Peter
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 08 Okt 2001, 22:00
Woonplaats: Moerstraten

Berichtdoor Worship79 » 18 Apr 2008, 09:00

Had ik het toch niet helemaal goed Wim, het zijn dus gewone (en niet ingekorte) BB veren die het 'm al doen. :B):
Worship79
6th gear
 
Berichten: 4373
Geregistreerd: 18 Mrt 2002, 13:34
Woonplaats: Brabant, The Netherlands
Corvette: 1979 dark-red metallic C3

Re: voorvering inkorten

Berichtdoor dick » 22 Apr 2008, 20:56

[quote="yellowbird"]Ik heb nog de originele voorveren op de corvette zitten.
En ik vind dat de voorkant te hoog staat.
Nu wil ik een aantal windingen eraf slijpen om hem zo te laten zakken.
Weet iemand toevallig hoeveel windingen ik eraf kan slijpen om de auto een cm of 3 a 4 te laten zakken.
Ik weet wel dat ik de einde's op een lijn moet latten zitten zodat hij weer goed in de veerpoot past.
Of is het beter om verlagingsveren te kopen???
Alvast bedankt

kun je niet gewoon de brander op de veren zetten zakt hij vanzelf naar beneden moet je alleen oppassen dat je niet te ver laat zakken
dick
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 18 Apr 2008, 22:09
Woonplaats: purmerend
Corvette: 80er corvette c3

Re: voorvering inkorten

Berichtdoor SanderC5 » 22 Apr 2008, 21:11

dick schreef:kun je niet gewoon de brander op de veren zetten zakt hij vanzelf naar beneden moet je alleen oppassen dat je niet te ver laat zakken


dat zou ik zowiezo niet proberen , dan moet je wel weten hoelang je die brander erop moet zetten ;)
Groeten Sander

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikers-avatar
SanderC5
5th gear
 
Berichten: 2194
Geregistreerd: 02 Sep 2007, 13:27
Corvette: 1999 Corvette c5

Berichtdoor Peer81 » 22 Apr 2008, 21:13

kun je niet gewoon de brander op de veren zetten zakt hij vanzelf naar beneden moet je alleen oppassen dat je niet te ver laat zakken


Mag je nooit doen! Veren zijn van voorgespannen staal dat in de elastische zone "vervormd" in deze zone gaat de veer ook weer terug in de oorspronkelijke vorm. Wanneer je de veer extreem gaat verhitten (met de brander) verliest de veer daar zijn veer capasiteit doordat de vervorming verder gaat dan de elastische zone. Zou goed kunnen dat op dat punt na een paar ritten de veer afbreekt.

Groeten Peter
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 08 Okt 2001, 22:00
Woonplaats: Moerstraten

Berichtdoor chevy81 » 23 Apr 2008, 18:08

klopt helemaal wat peter zegt
nooit met een brander de veren proberen te buigen
ze zullen op den duur zeker breken
met inkorten moet je ook uitkijken dat je ze niet te kort maakt
de veren moeten in uitgeveerde toestand altijd nog strak tussen de schotels zitten
anders heb je kans dat ze onderweg los schieten en het is een afkeur punt met de apk
groet henk
chevy81
2nd gear
 
Berichten: 214
Geregistreerd: 05 Sep 2007, 20:19
Woonplaats: harskamp
Corvette: corvette c3 van 81


Terug naar C3 techniek

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron