Pagina 1 van 1

apk komt eraan

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2019, 08:31
door jasper1978
Hallo,
volgende maand moet ik weer voor de APK. vorig jaar kwam deze eigenlijk niet door de uitlaatgasmeting. maar de keurmeester kneep een oogje toe. oorzaak ligt aan het blok wat niet meer standaard is (cam/ headers/ high flow cats).
Nu heb ik zitten denken aan 2 opties om dit tijdelijk op te lossen.
1) de airpomp, welke alleen tijdens de koude start inschakelt, dmv een schakelaar te kunnen aanzetten waardoor de uitlaatgassen worden verdunt met lucht en zo door de test komt. echter weet ik niet of de motor dan nog normaal loopt, omdat de sensoren dan rare metingen doen.
2) ik weet dat er additieven zijn die je aan de benzine kunt toevoegen waardoor de motor "tijdelijk" schoner brand. iemand hier ervaring mee of dit werkt?
zijn er nog andere mogelijkheden? ik heb niet de originele catalysators, dus tijdelijk terug plaatsen is geen optie.

Re: apk komt eraan

BerichtGeplaatst: 12 Feb 2019, 18:21
door Jitse
Een andere “tune” in de ecm programmeren, b.v met efi live.
Wissel je na keuren weer van tune.

Kost wel wat maar ben je van dat kromme tenen gevoel van door de keuring komen af.
Het kan trouwens heel lang oké gaan met viergassenmeting als het systeem maar goed is afgesteld, ik heb een LS1 blok in verleden gebouwd, waar nog meer als een cam/headers was aangepast en die kwam zonder problemen door gasmeting heen.
“vengeancepcm” in USA kan ik aanraden, zijn zeer professioneel.

Re: apk komt eraan

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2019, 08:06
door jasper1978
dank voor je reactie, maar heb niet de kennis of het materieel om zo maar even met verschillende tunings software te klooien.

Re: apk komt eraan

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2019, 17:37
door Jitse
Het werken met een Efi live “autocal “ unit , en twee verschillende tunes is niet echt moeilijk vind ik persoonlijk.
Ze zetten er een base tune op aan de hand van de spec’s die je opgeeft. deze tune zit dan voorgeprogrammeerd op de autocal unit. Deze laat je in de ecm.
Dan ga je rijden met de auto en laat je de autocal een log maken, deze logfile stuur je op. Hier gaat de tuner dan mee aan de slag, als het meezit heb je dan niet eens een andere tune nodig.
Zowel vraag je als ze een low emmision tune voor je schrijven.

Check maar eens op YouTube / Google het lukte mij ook ;)

Re: apk komt eraan

BerichtGeplaatst: 13 Feb 2019, 19:22
door Fred_S
Ik heb met mijn high flow metall cats als ik ze niet goed warm rijd ook problemen om de meting te halen. Ik rijd altijd de cats goed warm en ga dan gelijk naar de meting, dan zijn de waarden goed, als ik 10 minuten wacht kom ik niet meer door de meting.

Re: apk komt eraan

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2019, 12:59
door Cenobyte
Fred_S schreef:Ik heb met mijn high flow metall cats als ik ze niet goed warm rijd ook problemen om de meting te halen. Ik rijd altijd de cats goed warm en ga dan gelijk naar de meting, dan zijn de waarden goed, als ik 10 minuten wacht kom ik niet meer door de meting.

En als er dan een controle volgt? Dat lijkt me niet alleen een risico voor jou, maar ook voor het APK station (goedgekeurd, maar bij controle toch afkeur).

Re: apk komt eraan

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2019, 16:15
door Fred_S
Mario ik heb vorig jaar een steekproef gehad, de APK controleur had geen bezwaar tegen het warm rijden van de cats. Sterker nog er zijn volgens hem wel meer modellen o.a. bepaalde types Volvo, waarbij je de cats warm moet rijden.

Re: apk komt eraan

BerichtGeplaatst: 14 Feb 2019, 17:12
door Cenobyte
Ah oke :op:

Re: apk komt eraan

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2019, 08:54
door jasper1978
vorig jaar ook warm gereden, maar mocht niet baten. niemand een idee over de 2 opties die ik in de topic start opperde?

Re: apk komt eraan

BerichtGeplaatst: 15 Feb 2019, 11:27
door Cenobyte
Ik zou gewoon het advies van Jitse volgen en een tuning kiezen waarbij je wel gewoon door de keuring heen komt.