De C5 heeft 13 massapunten. Deze kunnen tot schijnbaar willekeurige elektrische problemen en foutmeldingen leiden. Online las ik hier een 'cursusje schoonmaken' over, te weten deze post en deze post. Omdat ik 25 foutmeldingen en een aantal malfunctions heb, leek het me een goed idee om de massapunten stuk voor stuk op te zoeken en schoon te maken. Hier mijn verslag, wellicht handig voor een andere C5-eigenaar met elektrische problemen. Ik heb online nog geen exacte locaties gevonden (bijv. foto's) van alle punten en sommige zijn moeilijk te vinden. Er zijn wel tekeningen, maar dat is toch wel erg 2D...
De eerste vier massapunten zijn makkelijk te vinden, bevinden zich allemaal in de motorruimte. De andere worden wat lastiger... tot nu toe heb ik er drie schoongemaakt.
1. Het eerste punt zit bij het linkerwiel in de buurt van de koplamp, op de balk die vanaf de koplamp naar achteren loopt.
2. Allereerst valt op dat de aansluiting tussen chassis en massapunt nogal roestig is.
3. Je kunt het zwarte doosje openmaken. Aan de onder- en bovenkant zitten clipjes (op de vorige foto zie je zo'n clipje met blauwe pijl aangeduid). Je moet met een klein plat schroevendraaiertje het plastic over dat clipje heentillen (eerst de ene kant, dan de andere kant). Het bevestigingspunt kun je het beste vastpakken met een griptang.
De mannetjes zijn flink gecorrodeerd:
4. De vrouwtjes ook, ook al is het niet zo goed te zien:
5. Hier zijn de linker drie contacten schoongeborsteld (Proxxon multitool met staalborsteltje) :
6. Contacten schoon:
7. Helemaal schoon:
8. Als je een spits freesje op je Proxxon of Dremel zet, kun je ook binnenin komen. Hier zijn alle 'vrouwtjes' aangepakt behalve één:
9. Schoon!
10. Vervolgens is het een kwestie van inspuiten met WD40 en de zwarte doos aan de achterzijde aftapen met elektriciteitstape (merkwaardig design: het interieur is gewoon open en bloot onderhevig aan alle weersinvloeden; niet gek dat het zo gecorrodeerd is).
Goed, het volgende punt zit aan de andere kant, precies dezelfde hoogte.
11. De eerste heeft als nummer G101, de tweede G102
12. Onder de rembekrachtiger zit nummer 103. Dat is geen behuizing maar een eenvoudig massapuntje.
13. Intussen vond ik nog een souvenir in de 'bak' onder de motor.
14. Ik ben op zoek gegaan naar de punten 11 en 12 maar vooralsnog heb ik ze nog niet gevonden...
15. Ook in de kofferbak heb ik gekeken naar massapunten maar ook daar heb ik niets gevonden. Onder de achterste mat (die normaal gesproken nooit verwijderd hoeft te worden) zag ik wel dit relict:
Het lijkt erop dat degene die daar om welke reden dan ook de vorige keer de mat verwijderde, dat deed onder het genot van een waterijsje.
Binnenkort meer massapunten. Ze worden moeilijker te vinden dus, maar ik zie het als een uitdaging.