Schoonmaken van massapunten C5

Over de vijfde generatie Corvette (1997-2004).

Schoonmaken van massapunten C5

Berichtdoor Roy van den Munckhof » 10 Jun 2015, 22:03

De C5 heeft 13 massapunten. Deze kunnen tot schijnbaar willekeurige elektrische problemen en foutmeldingen leiden. Online las ik hier een 'cursusje schoonmaken' over, te weten deze post en deze post. Omdat ik 25 foutmeldingen en een aantal malfunctions heb, leek het me een goed idee om de massapunten stuk voor stuk op te zoeken en schoon te maken. Hier mijn verslag, wellicht handig voor een andere C5-eigenaar met elektrische problemen. Ik heb online nog geen exacte locaties gevonden (bijv. foto's) van alle punten en sommige zijn moeilijk te vinden. Er zijn wel tekeningen, maar dat is toch wel erg 2D...

De eerste vier massapunten zijn makkelijk te vinden, bevinden zich allemaal in de motorruimte. De andere worden wat lastiger... tot nu toe heb ik er drie schoongemaakt.

1. Het eerste punt zit bij het linkerwiel in de buurt van de koplamp, op de balk die vanaf de koplamp naar achteren loopt.

Afbeelding

2. Allereerst valt op dat de aansluiting tussen chassis en massapunt nogal roestig is.

Afbeelding

3. Je kunt het zwarte doosje openmaken. Aan de onder- en bovenkant zitten clipjes (op de vorige foto zie je zo'n clipje met blauwe pijl aangeduid). Je moet met een klein plat schroevendraaiertje het plastic over dat clipje heentillen (eerst de ene kant, dan de andere kant). Het bevestigingspunt kun je het beste vastpakken met een griptang.

De mannetjes zijn flink gecorrodeerd:

Afbeelding

4. De vrouwtjes ook, ook al is het niet zo goed te zien:

Afbeelding

5. Hier zijn de linker drie contacten schoongeborsteld (Proxxon multitool met staalborsteltje) :

Afbeelding

6. Contacten schoon:

Afbeelding

7. Helemaal schoon:

Afbeelding

8. Als je een spits freesje op je Proxxon of Dremel zet, kun je ook binnenin komen. Hier zijn alle 'vrouwtjes' aangepakt behalve één:

Afbeelding

9. Schoon!

Afbeelding

10. Vervolgens is het een kwestie van inspuiten met WD40 en de zwarte doos aan de achterzijde aftapen met elektriciteitstape (merkwaardig design: het interieur is gewoon open en bloot onderhevig aan alle weersinvloeden; niet gek dat het zo gecorrodeerd is).

Goed, het volgende punt zit aan de andere kant, precies dezelfde hoogte.

Afbeelding

11. De eerste heeft als nummer G101, de tweede G102

Afbeelding

12. Onder de rembekrachtiger zit nummer 103. Dat is geen behuizing maar een eenvoudig massapuntje.

Afbeelding

13. Intussen vond ik nog een souvenir in de 'bak' onder de motor.

Afbeelding
Afbeelding

14. Ik ben op zoek gegaan naar de punten 11 en 12 maar vooralsnog heb ik ze nog niet gevonden...

Afbeelding

15. Ook in de kofferbak heb ik gekeken naar massapunten maar ook daar heb ik niets gevonden. Onder de achterste mat (die normaal gesproken nooit verwijderd hoeft te worden) zag ik wel dit relict:

Afbeelding

Het lijkt erop dat degene die daar om welke reden dan ook de vorige keer de mat verwijderde, dat deed onder het genot van een waterijsje.

Binnenkort meer massapunten. Ze worden moeilijker te vinden dus, maar ik zie het als een uitdaging.
Met vriendelijke groet,

Roy van den Munckhof
Gebruikers-avatar
Roy van den Munckhof
2nd gear
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 Jan 2008, 15:56
Woonplaats: Amsterdam

Re: Schoonmaken van massapunten C5

Berichtdoor pacecar78 » 11 Jun 2015, 20:39

Die jongen van mij heeft zelfde probleem, alleen ik kreeg die stekker al niet los ga het nog een keer proberen op jou manier
Gr Paul
Afbeelding
pacecar78
5th gear
 
Berichten: 2038
Geregistreerd: 08 Mrt 2003, 09:25
Woonplaats: Netherlands
Corvette: 98 pacecar

Re: Schoonmaken van massapunten C5

Berichtdoor kj_corvette » 11 Jun 2015, 22:01

Bij mijn corvette ook al het een en ander gereiningd. Er zit er in ieder geval nog 1 achter je achterwiel bestuurders zijde. Op het frame met 1 draad eraan.
Dan nog in het interieur 2 van die blokjes met meerdere massapunten vooraan achter je instaplijsten, dus ongeveer bij de greep om de motorkap te ontgrendelen en zelfde plaats aan de passagierszijde.
kj_corvette
2nd gear
 
Berichten: 103
Geregistreerd: 29 Jul 2014, 14:28
Woonplaats: Brabant
Corvette: C5

Re: Schoonmaken van massapunten C5

Berichtdoor Roy van den Munckhof » 11 Jun 2015, 23:09

@Paul: als je een beetje kruipolie of WD40 erin spuit gaat het makkelijker. Ikzelf heb dat overigens niet gedaan omdat ik graag wil zien hoe groot 'de schade' is. De twee voorste connectors en de verbinding bij de accu zijn de drie belangrijkste massapunten, die de meeste corrosie geven en waar veel foutmeldingen door veroorzaakt kunnen worden.

@KJ-Corvette: dank voor de details, dat moet het zoeken naar de massapunten vereenvoudigen! Gelukkig heb ik nog twee andere te pakken gehad (zie hieronder).


16. Bij de accu zit een belangrijk massapunt. Het kan gecorrodeerd raken en het is een punt met veel invloed. Bij mij zag het er zo uit:

Afbeelding

17. Behoorlijk smerig.

Afbeelding

18. Eenmaal schoongemaakt, lijkt het van koper te zijn.

Afbeelding

19. Er komt ook nog een ander contactpunt op uit.

Afbeelding

20. Spuiten met WD40 en aftapen? Dat eerste wel, op dat tweede ben ik later teruggekomen. Ik heb alle tape er weer afgehaald, bij nader inzien zou het wellicht eerder vochtaantrekkend werken.

Afbeelding

21. En het vierde punt is schoon!

Afbeelding

22. Om bij het volgende contactpunt, dat zich in de deurstijl aan bestuurderszijde bevindt, te komen, moet er het nodige worden gedemonteerd. Allereerst moet de gordel worden losgeschroefd. Er moet een inbusschroefje en een pennetje uit een donkerkleurig plastic kap worden gehaald. Daarna moeten er twee overkappingen (op de foto beide bruinkleurig) worden losgehaald. Het kon gewoon worden losgetrokken, maar aan passagierszijde zat nog een extra schroefje.

Afbeelding

23. Hier zit het massapunt met als nummer G301. Dit zag er keurig uit en het schoonmaken maakte nauwelijks verschil.

Afbeelding

24. Aan de andere zijde was er moeilijker bij te komen, doordat de passagierstoel niet versteld kan worden (doet het niet) en ik dus niet bij de al genoemde schroef kon. Beetje behelpen.

Hoe dan ook, aan deze kant zit ook een connector-massapunt (zo'n zwart doosje). Het was in keurige staat.

Afbeelding
Met vriendelijke groet,

Roy van den Munckhof
Gebruikers-avatar
Roy van den Munckhof
2nd gear
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 Jan 2008, 15:56
Woonplaats: Amsterdam

Re: Schoonmaken van massapunten C5

Berichtdoor pacecar78 » 12 Jun 2015, 17:53

De boos doener bij ons is die rechts voor in, is koelvloeistof over gelekt heb er al een busje contact spray over en in gespoten dan gaat het weer een poosje goed ;)
Ga eerst met vakantie daarna alle punten even nalopen
thanks Paul
Afbeelding
pacecar78
5th gear
 
Berichten: 2038
Geregistreerd: 08 Mrt 2003, 09:25
Woonplaats: Netherlands
Corvette: 98 pacecar

Re: Schoonmaken van massapunten C5

Berichtdoor ejay » 13 Jun 2015, 15:24

Goede uitleg! :hr: :op:
Groeten Edwin
Afbeelding
Pre-owned vettes: 82er C3, 84er C4, 84er C4. Pre-owned cars: after 300 I stopped counting...
Gebruikers-avatar
ejay
4th gear
 
Berichten: 1478
Geregistreerd: 15 Dec 2011, 09:55
Woonplaats: Redneck from the East
Corvette: Hmm...ja, geloof het wel

Re: Schoonmaken van massapunten C5

Berichtdoor Korvette » 14 Jun 2015, 12:21

En hoe zit het nou met je 25 foutmeldingen en de malfunctions ?...is er inmiddels verbetering?...
Zijn er minder foutmeldingen, en werken bepaalde zaken weer ?

Met andere woorden...heeft het tot nu toe geholpen ?
Vette groetjes,

Afbeelding
Kor
Gebruikers-avatar
Korvette
Moderator
 
Berichten: 2817
Geregistreerd: 09 Okt 2001, 06:39
Woonplaats: Musselkanaal

Re: Schoonmaken van massapunten C5

Berichtdoor Roy van den Munckhof » 14 Jun 2015, 12:29

@Ejay: merci.

@Kor: zie mijn introtopic voor een update over de foutmeldingen. Ik had alle codes verwijderd en na een aantal keer te hebben gereden bleven er een stuk of 4 over; dat was voordat ik de massapunten had schoongemaakt. Ik weet niet wat er nu nog van overblijft, weet wel dat het geheugenprobleem en het probleem met de afstandsbediening nog niet is opgelost.

Gisteren bezig geweest met de accu, het leek erop dat die lekte; achteraf gezien lijkt het toch geen accuzuur te zijn geweest maar olie (die iemand zal hebben gebruikt om het passagierszij-slot van de motorkap te smeren). Ik hou dat in de gaten. Binnenkort ga ik weer verder met schoonmaken; vooralsnog lijkt er niet veel te zijn veranderd nog. In elk geval voorkom ik op deze manier toekomstige problemen.
Met vriendelijke groet,

Roy van den Munckhof
Gebruikers-avatar
Roy van den Munckhof
2nd gear
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 Jan 2008, 15:56
Woonplaats: Amsterdam

Re: Schoonmaken van massapunten C5

Berichtdoor bosp-corv » 14 Jun 2015, 15:47

Buiten die massapunten zou je ook eens een blik op je boordcomputer
kunnen werpen,die zit rechts achter de wielkast kap,die wil nog wel een problemen geven
als je afwateringslang verstopt zit of verstopt gezeten heeft.
The difference between men and boys is the size of their toys ...
Pre-owned Corvettes,1974 C3,1981 C3,1990 C4.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King
 
Berichten: 14602
Geregistreerd: 15 Mrt 2007, 19:05
Woonplaats: t Heike
Corvette: C5 convertible

Re: Schoonmaken van massapunten C5

Berichtdoor corvettec4 » 14 Jun 2015, 22:45

bosp-corv schreef:Buiten die massapunten zou je ook eens een blik op je boordcomputer
kunnen werpen,die zit rechts achter de wielkast kap,die wil nog wel een problemen geven
als je afwateringslang verstopt zit of verstopt gezeten heeft.



En wat is bij jou rechts? Alsje voor de auto staat met je gezicht er naartoe??
Of juist andersom? Denk dat het makkelijker is om te zeggen aan de passagierskant of de bestuurderskant ;)
en dan denk ik welwelke je bedoelt...ik heb er 2 zitten aan de bestuurderskant en die zaten bij mij ook knap vol met rommel.
verder kon Ik er niet Vinden iig. :)
groetjes Arjan
corvettec4
4th gear
 
Berichten: 1125
Geregistreerd: 09 Okt 2007, 20:26

Re: Schoonmaken van massapunten C5

Berichtdoor Roy van den Munckhof » 14 Jun 2015, 23:26

Gisteren heb ik het spatscherm rechtsvoor (passagierszijde) los gehad om mogelijke schade van mogelijk acculekken te bekijken. De modules waren allemaal netjes droog, dus vooralsnog heb ik nog geen voer voor twijfel over hun functioneren. Wat de Tech 2 scanner me gaat vertellen, zal misschien reden zijn om de computer en andere modules los te halen en intern te inspecteren / schoonmaken. Ik verwacht die scanner over 2 weken in huis.

Er zitten afwateringsbuisjes aan de bestuurderszijde, die zaten bij mij verstopt en veroorzaakten zo het in mijn C5-voorstellingstopic genoemde ruitenwisserprobleem (=ruitenwisser ging willekeurig aan en weer uit, bleef soms steken etc., e.e.a. terwijl ik zelf niet aan de hendel zat).

Maar er zit ook een buis aan de passagierszijde en daar kun je goed bij als het spatscherm rechtsvoor los zit (wat toch een karwei van een klein uurtje is, zeker als je het voor de eerste keer doet, zeker voor mij). Dat heeft denk ik te maken voor de airco. Die buis zat inderdaad ook vol rommel.
Met vriendelijke groet,

Roy van den Munckhof
Gebruikers-avatar
Roy van den Munckhof
2nd gear
 
Berichten: 420
Geregistreerd: 23 Jan 2008, 15:56
Woonplaats: Amsterdam

Re: Schoonmaken van massapunten C5

Berichtdoor bosp-corv » 15 Jun 2015, 20:45

corvettec4 schreef:
bosp-corv schreef:Buiten die massapunten zou je ook eens een blik op je boordcomputer
kunnen werpen,die zit rechts achter de wielkast kap,die wil nog wel een problemen geven
als je afwateringslang verstopt zit of verstopt gezeten heeft.



En wat is bij jou rechts? Alsje voor de auto staat met je gezicht er naartoe??
Of juist andersom? Denk dat het makkelijker is om te zeggen aan de passagierskant of de bestuurderskant ;)
en dan denk ik welwelke je bedoelt...ik heb er 2 zitten aan de bestuurderskant en die zaten bij mij ook knap vol met rommel.
verder kon Ik er niet Vinden iig. :)


Dat word altijd gezien vanuit de auto dus inderdaad de passagierskant. :)
The difference between men and boys is the size of their toys ...
Pre-owned Corvettes,1974 C3,1981 C3,1990 C4.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King
 
Berichten: 14602
Geregistreerd: 15 Mrt 2007, 19:05
Woonplaats: t Heike
Corvette: C5 convertible


Terug naar C5 techniek

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron