apk komt eraan

Over de vijfde generatie Corvette (1997-2004).

apk komt eraan

Berichtdoor jasper1978 » 12 Feb 2019, 08:31

Hallo,
volgende maand moet ik weer voor de APK. vorig jaar kwam deze eigenlijk niet door de uitlaatgasmeting. maar de keurmeester kneep een oogje toe. oorzaak ligt aan het blok wat niet meer standaard is (cam/ headers/ high flow cats).
Nu heb ik zitten denken aan 2 opties om dit tijdelijk op te lossen.
1) de airpomp, welke alleen tijdens de koude start inschakelt, dmv een schakelaar te kunnen aanzetten waardoor de uitlaatgassen worden verdunt met lucht en zo door de test komt. echter weet ik niet of de motor dan nog normaal loopt, omdat de sensoren dan rare metingen doen.
2) ik weet dat er additieven zijn die je aan de benzine kunt toevoegen waardoor de motor "tijdelijk" schoner brand. iemand hier ervaring mee of dit werkt?
zijn er nog andere mogelijkheden? ik heb niet de originele catalysators, dus tijdelijk terug plaatsen is geen optie.
Gebruikers-avatar
jasper1978
1st gear

Re: apk komt eraan

Berichtdoor Jitse » 12 Feb 2019, 18:21

Een andere “tune” in de ecm programmeren, b.v met efi live.
Wissel je na keuren weer van tune.

Kost wel wat maar ben je van dat kromme tenen gevoel van door de keuring komen af.
Het kan trouwens heel lang oké gaan met viergassenmeting als het systeem maar goed is afgesteld, ik heb een LS1 blok in verleden gebouwd, waar nog meer als een cam/headers was aangepast en die kwam zonder problemen door gasmeting heen.
“vengeancepcm” in USA kan ik aanraden, zijn zeer professioneel.
Jitse
2nd gear

Corvette: ZR1

Berichtdoor jasper1978 » 13 Feb 2019, 08:06

dank voor je reactie, maar heb niet de kennis of het materieel om zo maar even met verschillende tunings software te klooien.
Gebruikers-avatar
jasper1978
1st gear

Berichtdoor Jitse » 13 Feb 2019, 17:37

Het werken met een Efi live “autocal “ unit , en twee verschillende tunes is niet echt moeilijk vind ik persoonlijk.
Ze zetten er een base tune op aan de hand van de spec’s die je opgeeft. deze tune zit dan voorgeprogrammeerd op de autocal unit. Deze laat je in de ecm.
Dan ga je rijden met de auto en laat je de autocal een log maken, deze logfile stuur je op. Hier gaat de tuner dan mee aan de slag, als het meezit heb je dan niet eens een andere tune nodig.
Zowel vraag je als ze een low emmision tune voor je schrijven.

Check maar eens op YouTube / Google het lukte mij ook ;)
Jitse
2nd gear

Corvette: ZR1

Berichtdoor Fred_S » 13 Feb 2019, 19:22

Ik heb met mijn high flow metall cats als ik ze niet goed warm rijd ook problemen om de meting te halen. Ik rijd altijd de cats goed warm en ga dan gelijk naar de meting, dan zijn de waarden goed, als ik 10 minuten wacht kom ik niet meer door de meting.
Gebruikers-avatar
Fred_S
3rd gear

Corvette: C6 Coupe Precision Red

Berichtdoor Cenobyte » 14 Feb 2019, 12:59

Fred_S schreef:Ik heb met mijn high flow metall cats als ik ze niet goed warm rijd ook problemen om de meting te halen. Ik rijd altijd de cats goed warm en ga dan gelijk naar de meting, dan zijn de waarden goed, als ik 10 minuten wacht kom ik niet meer door de meting.

En als er dan een controle volgt? Dat lijkt me niet alleen een risico voor jou, maar ook voor het APK station (goedgekeurd, maar bij controle toch afkeur).
Groetjes,
Mario
Gebruikers-avatar
Cenobyte
Administrator

Corvette: 1986 Pace Car

Berichtdoor Fred_S » 14 Feb 2019, 16:15

Mario ik heb vorig jaar een steekproef gehad, de APK controleur had geen bezwaar tegen het warm rijden van de cats. Sterker nog er zijn volgens hem wel meer modellen o.a. bepaalde types Volvo, waarbij je de cats warm moet rijden.
Gebruikers-avatar
Fred_S
3rd gear

Corvette: C6 Coupe Precision Red

Berichtdoor Cenobyte » 14 Feb 2019, 17:12

Ah oke :op:
Groetjes,
Mario
Gebruikers-avatar
Cenobyte
Administrator

Berichtdoor jasper1978 » 15 Feb 2019, 08:54

vorig jaar ook warm gereden, maar mocht niet baten. niemand een idee over de 2 opties die ik in de topic start opperde?
Gebruikers-avatar
jasper1978
1st gear

Berichtdoor Cenobyte » 15 Feb 2019, 11:27

Ik zou gewoon het advies van Jitse volgen en een tuning kiezen waarbij je wel gewoon door de keuring heen komt.
Groetjes,
Mario
Gebruikers-avatar
Cenobyte
Administrator

Terug naar C5 techniek