Pagina 1 van 1

Sputteren

BerichtGeplaatst: 30 Jul 2023, 17:05
door kuupertie
Mijn C4 87 L98 begint te sputteren. Warm meer dan koud. Met name bij accelereren in de OD bij te laag toeren, maar ook bij planken. Geen codes. Alleen de code 36 die ik al vanaf dat ik hem kocht heb. MAF schoongemaakt. Geen vac lekkages waarneembaar. Brandstoffilter is nagenoeg nieuw.
Iemand eenvoudige tips ? Heb al gezien dat het werkelijk alles kan zijn; ontsteking, bobine, brandstofdruk, injectoren, bougies, bougiekabels, O2 sensoren, etc.

Re: Sputteren

BerichtGeplaatst: 31 Jul 2023, 18:33
door Korvette
Vreselijk dit soort problemen, ik heb ook een keer zoiets gehad, maar hij sloeg mij zelfs af. Bleek later een breukje in de printplaat van de ecm te zitten.
Code 36 is maf burnoff…bekijk ook een de burnoff relais…zit boven de accu volgens mij…even contacten schoonmaken, en anders voor een paar centen een nieuwe relais, wellicht is je code 36 dan opgelost.
En tja..het sputteren…lijkt me toch iets in de ontsteking…dus even goed kijken of alle bougie doppen goed op de bougies zitten, en of ze ook goed aan de kabel zitten, en check ook even rotorkap en rotor.

Succes

Re: Sputteren

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2023, 04:56
door kuupertie
Thx,
Relais is vorig jaar vervangen. Zonder resultaat helaas.
MAF zelf is inmiddels ook vervangen.

Ik zal vwb het sputteren ook de O2 sensor proberen schoon te maken.
Alle andere tips meer dan welkom.

Hoe kwam je er achter dat het in je ECM zit ? Waar vind ik die eigenlijk ?

Re: Sputteren

BerichtGeplaatst: 01 Aug 2023, 15:29
door Korvette
Van de o2 sensor gaat hij niet sputteren, alleen zal de co waarde in je uitlaatgassen op gaan lopen.
Ik had ook steeds een 32 of 36 code , dat weet ik niet meer, kan het wel even opzoeken, want heb er toentertijd een stuk over geschreven in het clubblad. Ik had inmiddels ook alles vervangen, van maf sensor tot kabels en relais.
De mijne starte goed, en pas als hij warm werd begon het sputteren. En als hij af sloeg kreeg ik hem met geen middel weer aan de praat. Even laten afkoelen, en dan startte hij weer.
De ecm zit onder het dashboard aan de passagierszijde, lastig bij te komen.
Ik heb hem toen laten lopen en de printplaat een beetje getordeerd, en toen sloeg hij af. Weer starten, en kon heb door de printplaat te torderen af laten slaan.
Kon de breuk echter nergens vinden, en heb er een andere ecm ingezet. Daarna nooit meer problemen gehad.
De oude ecm heb ik nog wel liggen, echter die laat je vette na een kwartier afslaan :wauw:

Re: Sputteren

BerichtGeplaatst: 02 Aug 2023, 04:56
door kuupertie
Bedankt voor je reactie.
De verschijnselen zijn hetzelfde.
Ik zal zaterdag en maandag verder gaan zoeken

Re: Sputteren

BerichtGeplaatst: 13 Aug 2023, 11:07
door Cenobyte
Korvette schreef:Kon de breuk echter nergens vinden, en heb er een andere ecm ingezet. Daarna nooit meer problemen gehad.
De oude ecm heb ik nog wel liggen, echter die laat je vette na een kwartier afslaan :wauw:


Kan een breuk zijn, een los getrild componentje, slecht contact ergens. Heb je de oude ECM nog ingeruild?

Re: Sputteren

BerichtGeplaatst: 14 Aug 2023, 15:57
door Korvette
Nee niet ingeruild, ik heb hem hier nog liggen…als je belangstelling hebt :B):

Andere ecm was ook niet zo duur, ik meen iets van 150 euro…viel me mee.

Re: Sputteren

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2023, 14:53
door bauhuis
Geachte,
Waar heeft u de ECM gekocht......