Corvette noob

Over de vierde generatie Corvette (1983-1996).

Corvette noob

Berichtdoor kuupertie » 05 Feb 2022, 19:58

Goedenavond,

Ik heb nu een week mijn C4 en ben druk aan het poetsen en repareren.
Een paar noob vragen:

- Hoe vervang ik een koplamp
- Wat voor lampjes zitten er in de interieurverlichting onder het dashboard
- Hoe vervangen ik het lampje in de deur ?
- Is het alarm standaard en hoe zet ik dat uit ?
- Waar zit de schakelaar voor de verlichting onder de motorkap

Thx en groeten,
GJ
Gebruikers-avatar
kuupertie
1st gear

Re: Corvette noob

Berichtdoor Korvette » 06 Feb 2022, 13:40

Toch een corvette gekocht ?… gefeliciteerd :op:
Graag foto’s…daar houden we van. :)
Dan je vragen…koplamp vervangen…bedoel je de hele unit ?…of alleen de lamp.
Wanneer het nog origineel amerikaans is, zal er waarschijnlijk een sealed beam in zitten, in dat geval kun je deze beter compleet vervangen, dan heb je ook een betere licht verdeling.
Interieur verlichting onder het dasboard…je bedoeld de lampjes bij de voeten?…voor zover ik me kan herinneren zijn dat 5 watts buislampjes.

In de deur zitten ook buislampjes…ik weet niet meer of de bekleding er nu af moest of dat je het kunststof glaasje er van de buiten kant af kunt halen…ik zal dat nog eens opzoeken.

Wat voor een c4 heb je gekocht ?, wat dat is wel bepalend wat voor beveiliging er op zit.

Als je een 86 of 87 c4 hebt dan zitten er kwik schakelaartjes in de lampjes onder de motor kap…dus als de kap omhoog gaat zullen ze aangaan, en naar beneden zijn ze uit.
Ik kan me herinneren, dat ik die lampen heb uitgezet, want op een gegeven moment was mij accu leeg, en dat was een gel accu…dus kapot…bleek dat er een lampje onder de kap bleef branden :373:

Succes verder…en laat ons even mee genieten van je nieuwe aankoop.

Kor
Vette groetjes,

Afbeelding
Kor
Gebruikers-avatar
Korvette
Moderator

Berichtdoor kuupertie » 06 Feb 2022, 14:09

Hallo Kor,

Ik heb de 87er TPI gekocht waarvan bepaalde mensen zeiden dat hij de helft van de vraagprijs waard was. Die met 100.000 mijl op de teller en 9 eigenaren :-)

Tot nu toe valt hij mij niet tegen. Voor dergelijke bedragen heb je natuurlijk geen beautyqueen, maar na 2 dagen reinigen, poetsen en bijwerken .... had ik erger verwacht.

Natuurlijk nog voldoende te doen.
Ik moet nog met de bodem bezig, de multiriem is slecht en de frontlip mist.

Daarnaast zijn de kabels afgeknipt van de lampjes onder het dashboard.
Gister kwam ik tot de conclusie dat ik van de lampen IN de unit kapot is. De auto is sinds 1990 in NL.

Bij openen brandt er een lampje 'sercurity' gister tijdens het poetsen ging het alarm af. De vorige eigenaar wist niet eens dat het er op zat. Ik heb de accupool er maar afgehaald, waarna het opgelost was. Ik last over het openen en sluiten met sleutel om het alarm te resetten. Mijne heeft aftermarket centrale deurvergrendeling met AB.
Gebruikers-avatar
kuupertie
1st gear

Berichtdoor kuupertie » 06 Feb 2022, 14:15

Ik vond ook achter het dashboar een soort draaischakelaar en in het dasboard (ergens onder links) een gaatje waar die doorheen heeft gezeten. Iemand enig idee waarvoor die zou zijn ?
Heeft er iemand een drivers manual van 1987 digitaal ?
Gebruikers-avatar
kuupertie
1st gear

Berichtdoor Korvette » 06 Feb 2022, 18:40

Ah…zo…mooi voor jou…toch een deal met de verkoper kunnen maken?
Nou…de helft heb je mij niet horen zeggen, alleen met de mankementen die jij vertelde had ik wat bedenkingen, maar ik hoop voor jou dat het allemaal een beetje meevalt en dat je er een mooie auto aan hebt.

De alarm wordt aangezet door de deur met de sleutel op slot te zetten, of door de centrale deurvergrendeling te activeren ( schuifje aan de binnenkant van de deur).
Je kunt het zien aan het security lampje…wanneer die langzaam knippert is de alarm er af, en als je hem activeert dan brand het security lampje constant.
Wellicht heb je met het poetsen de centrale vergrendeling aangezet, en daardoor dus het alarm.

Dat draaischakelaartje is inderdaad voor het dimmen van de verlichting…daarmee kun je de binnen verlichting in je middenconsole bij de voeten en in de radio dimmen.

Succes….en als je vragen hebt…gewoon hier neerzetten, er zijn altijd mensen die je kunnen helpen.
Vette groetjes,

Afbeelding
Kor
Gebruikers-avatar
Korvette
Moderator

Berichtdoor kuupertie » 07 Feb 2022, 06:09

Mijn interieurverlichting wordt gedimd door te draaien aan de normale verlichtingsschakelaar.
Koplamp is inmiddels vervangen.
Onder de motorkap zijn het de kwikschakelaars die moeilijk doen, vandaar dat er geen lampjes in zaten.

Wordt vervolgd !
Gebruikers-avatar
kuupertie
1st gear

Berichtdoor Korvette » 07 Feb 2022, 12:59

Ja..is ook zo , heb je gelijk aan…het dimmen gaat via het draaien aan de licht schakelaar…ik dacht dat je die bedoelde.
Even aan denken…als je die draaischakelaar helemaal doordraait, dan hoor je een klik en blijft de binnenverlichting altijd aan…als je dat niet weet dan denk je dat de verlichting na 30 seconden uit gaat, maar dan blijft het branden…en heb je weer een lege accu :D

Die kwik schakelaars waren bij mij ook niet jofel, vandaar dat ik de lampjes er ook uit had. Geeft toch niet echt veel licht, en je staat altijd in je eigen schaduw ;)

Succes verder….
Vette groetjes,

Afbeelding
Kor
Gebruikers-avatar
Korvette
Moderator

Berichtdoor kuupertie » 08 Feb 2022, 06:16

Deurpaneelverlichting werkt inmiddels weer.
Weet iemand waar je de interieur 'double cap' lampjes kan krijgen ?

Na de klik was me bekend. Mijn verlichting gaat naar 15 sek uit normaal.
Onder de kunststof rand van het dashboard zit bij mij een gat. Daar heeft een draaiknop doorgezeten die nu achter het dashboard ligt. Ik weet dus nog steeds niet waarvoor die is, maar zal binnenkort nog een keer op onderzoek uit, omdat ik ook de interior lights in ere wil herstellen.

Verder ligt de brake pressure sensor stekker er af. De oude stekker pas niet op de nieuwe sensor. Verder heeft de sensor 2 aansluitingen, maar gaat er maar 1 kabel naar de stekker. Ik denk dus dat de andere massa is. Projectje.

Onder de kap zit nog een normale schakelaar. Ik denk van een (aftermarket) alarm. Deze is niet aangesloten, maar er ligt ook een kabel bij. Het kan ook zijn dat deze ipv de mercury schakelaar is. Daar moet ik dus ook nog op onderzoek uit.

Heeft iemand de makeupspiegel lampjes wel eens vervangen ?

Verder liggen er voor de radiateur ook een connector en een kabel los. In de laatste is een boutje gedraaid alsof het een vakuumleiding is.

Nog genoeg te onderzoeken :-)
Gebruikers-avatar
kuupertie
1st gear

Berichtdoor Cenobyte » 11 Feb 2022, 17:42

Leuk dat je er eentje hebt gekocht!

Ja wat wordt er wat afgemodderd met die Amerikaanse auto's he? Ik heb in mijn eigen '86-er een erg originele (not) felrode hobbybob claxon knop op het dashboard omdat de schakelaar in het stuur kapot was en uiteindelijk nog veel meer in het stuur niet deugde! Verder is er links en rechts ook aardig wat afgeknutseld om iets uit te schakelen of juist aan de praat te krijgen. Bij mij staat ook nog een '87-er van een maat van me waar ook van die leuke dingen mee zijn uitgehaald. Zo zit er een aftermarket alarm in wat op de knop van de cruisecontrol werkt en ga zo maar door. :mrgreen:

Die make-up spiegel lampjes heb ik pas geleden nog vervangen... inclusief de hele zonneklep! :D Die waren bij mij veranderd in van die slappe gevallen en waren niet meer te redden.

Veel plezier in ieder geval!
Groetjes,
Mario
Gebruikers-avatar
Cenobyte
Administrator

Corvette: 1986 Pace Car

Berichtdoor kuupertie » 12 Feb 2022, 07:22

Makeuplampjes zijn vervangen, maar daar lag het niet aan. Er komt geen stroom aan terwijl de rest het niet doet. Later verder. Deze week zijn er aardig wat onderdeeltjes binnengekomen, vandaar dat ik vannacht slecht sliep.
Straks eerst maar eens met de multiriem beginnen.
Gebruikers-avatar
kuupertie
1st gear

Berichtdoor kuupertie » 12 Feb 2022, 17:12

Make up spiegel lampjes schijnen een connector in het dak te hebben. Daar begin ik dit zomer maar eens aan. Vandaag aan beide kanten de verlichting onderin het dashboard maar eens gefixed. Aan 1 kant waren de kabels afgeknipt, aan de andere kant spoorloos. Met een connector heb ik dus de stroom van de deurverlichting gepakt. Ook daar heb ik al nieuwe lampjes ingezet trouwens. De lampjes onderin het dashboard waren nog niet zo makkelijk goedkoop te vinden. Uiteindelijk in Duitsland toch nog voor enigszins acceptabele prijzen iets kunnen vinden.

De verlichting in de motorkap werkte ook niet. Aan 1 kant was het lampje kapot, aan de andere kant het lampjen en de kwikschakelaar. Op MP kwikschakelaartjes gekocht van glas. Daar heb ik kabels en schuifjes aan gesoldeerd en ingebouwd. Ook die werken weer :-)

De multibelt kwam ik als Gates 6p888 tegen. Ik gokte er maar zo op dat die in inches is, en hetzelfde is als de 6pk2260. Deze is gisteravond binnengekomen en heb ik vanmorgen vervangen. Ze zijn inderdaad gelijk alleen is de mm versie 40 euro goedkoper dan de inch versie.

Vanochtend had ik een "Engine Service Soon" melding. Sinds het ontkoppelen van de polen was deze eigenlijk weg. In de tussentijd de remdruksensor en een alarmschakelaar van de motorkap aangesloten, dus wellicht veroorzaken deze iets. Die heb ik er dus beide even weer afgegooid.

Ik maak me nog een beetje druk om het koelvloeistofniveau. Toen ik ging kijken hing er kvs aan de stuurcilinder. Voor het blok dus. Het niveau in de radiator was laag. De olie is schoon en de kvs zelf ook. Er is geen sprake van overmatig roken.
Ik heb de radiateur EN het reservoir bijgevuld. Na een stuk te hebben gereden waarbij de kvs keurig opliep naar 90 (en daar ook in de buurt bleef) en de olie naar +/- 100 .... sprong thuis nog even de fan aan (werkt dus ook). Toch was het niveau weer lager en begonnen mijn ramen aan de binnenkant te beslaan. Ik verdenk dus ergens de kachelradiateur. Later op de dag trouwens geen last meer gehad. Daar moet ik dus verder op onderzoek uit.

Verder vind ik dat de bak nogal rauw overschakelt. Dat zal wel slijtage zijn
En dan natuurlijk nog was lak en polyester issues waar ik bij mooier weer aandacht aan ga besteden.

Goed weekend verder ~!
Gebruikers-avatar
kuupertie
1st gear

Berichtdoor Cenobyte » 12 Feb 2022, 22:31

kuupertie schreef:Ik verdenk dus ergens de kachelradiateur. Later op de dag trouwens geen last meer gehad. Daar moet ik dus verder op onderzoek uit.

Gecondoleerd, dan is je C4 total loss :mrgreen:

Oef, die kachelradiator vervangen is een mega-kutklus. Mis je de warmte van de kachel niet, dan kun je deze "afdoppen" onder de motorkap aan de passagierszijde waar de twee leidingen door het schutbord verdwijnen. De kachelradiator zit aan de passagierskant achter het dashboard. Ik had onderin waar de passagier met zijn voeten zit een vettige/vochtige plek van koelvloeistof dus bij mij was het duidelijk dat de kachelradiator lek was. Klusje waar je wel een dag mee bezig bent en een week van moet bekomen tenzij je een volleerd slangenmens bent.

Verder vind ik dat de bak nogal rauw overschakelt. Dat zal wel slijtage zijn

Vervang de automaatolie en filter anders even? Simpele klus met een brug of assteunen en veel eigenaren laten die olie er veel te lang in zitten. Kun je meteen in de pan kijken of er veel grote metaaldeeltjes aan het magneet hangen.
Groetjes,
Mario
Gebruikers-avatar
Cenobyte
Administrator

Corvette: 1986 Pace Car

Berichtdoor kuupertie » 13 Feb 2022, 08:14

Thx Mario,

Ik ga op zoek naar een vochtige plek.
De bak wordt een zomerklus op de 4 koloms.

Groeten,
GJ
Gebruikers-avatar
kuupertie
1st gear

Berichtdoor kuupertie » 13 Feb 2022, 15:06

Antenne was snel duidelijk. De connector ligt er af omdat de antenne niet meer beweegt. De motor wel.
Iemand een goede tip om de antenne er onderweg te krijgen ?
Ik heb wat how to's gekeken; kentekenplaat weg, backuplights weg, etc .... dan kan je er toch nog niet bij.

En even nieuwe vragen:
Welke motorolie + filter ?
Pakking nodig voor automaat carter ?
Gebruikers-avatar
kuupertie
1st gear

Berichtdoor kuupertie » 07 Mrt 2022, 07:06

Koelvloeistofprobleem is opgelost. Ik denk dat er al die tijd veel te weinig opgezeten heeft en vandaar is gaan koken. Al diverse keren stukken gereden waarbij kvs en olietemp goed op temperatuur kwamen, zonder problemen.

Ook de bak schakelt elke rit beter. In heb begin ging alles lomp en hard en kwam ook de OD amper in. Nu boterzacht en bij 75kmh vloeiend in de OD waardoor ik cruisend netjes op 1:10 kan komen volgens de verbruiksmeter.

Decibel killers zijn besteld. Het geluid is wel erg hard.

Ik had een code 34 (ook na reset) en 36 (kwam na een tijdje terug); MAF en Burnoffrelais. Ik heb de relais gewisseld en de LMM schoon gemaakt. Gister ging na het starten de ESS melding weg. De code 36 nog even afwachten dus.

Omdat ik de targa er zaterdag af had, kon ik ook goed bij de connector van de makeup spiegels. Hier kwam dus wel degelijk stroom aan. Ik heb de hele unit uit de zonneklep gehaald en kwam er achter dat de fittingen van de lampjes krom gedrukt waren. Deze heb ik weer recht gemaakt en ook dit probleem is dus hierbij opgelost.

Wat vreemd is, is dat mijn hatch release button in het console niet altijd werkt. Zaterdag de hele dag niet, zondagmorgen wel weer zeer consequent. Na een stukje rijden weer niet en in de avond weer wel.
Ook doet de interieurverlichtingstimer waar hij zelf zin in heeft; meestal gaat het licht direct uit na sluiten. De timer en de hatch release schijnen iets met elkaar te maken kunnen hebben. Ik kijk dit nog even aan.

Ook weet ik nog steeds niet waarvoor de potentio is die naast de ALDL connector ligt
Gebruikers-avatar
kuupertie
1st gear

Berichtdoor kuupertie » 16 Mrt 2022, 06:12

Code 36 is terug.
Ook iets lastiger warm aanpakken en een licht schommelend toerental.
Ik heb eerst maar eens nieuwe relais besteld.
Iemand nog tips of een MAF sensor te test te leen ?

Verder denk ik dat mijn heatervalve controle niet werkt. Het is koud in de auto ... of bloed heet. Daar duik ik in
Gebruikers-avatar
kuupertie
1st gear

Berichtdoor Arthur van Dijk » 16 Mrt 2022, 10:11

mooi project waar je in gedoken bent.
ik lees dat je zelf behoorlijk handig bent dus dat scheelt een hoop.
veel succes gewenst!
Arthur van Dijk
2nd gear

Corvette: C5 2004

Berichtdoor kuupertie » 16 Mrt 2022, 20:10

Ik leer veel van mijn fouten :-)
Gebruikers-avatar
kuupertie
1st gear

Berichtdoor kuupertie » 21 Mrt 2022, 06:28

Weet iemand hoe de bediening van de verwarming werkt ?
Mijn schuifje van cold naar hot gaat heel licht. Zodra je vanaf cold naar hot schuift, gaat gelijk de valve volledig open.
Onderaan de heatercorebox zit een klep die dmv een staalkabel bediend wordt. Zit deze staalkabel normaal ook aan de cold - hot schuif ?

MAF Burnoff storing 36 zit er na het vervangen van de relais nog altijd. Auto loopt prima.
Warme start (direct wel, maar na een tijdje) nog niet zo geweldig. Ik denk aan vapour lock
Gebruikers-avatar
kuupertie
1st gear

Terug naar C4 techniek