Body off restauratie 1968 L71 Coupe

Over de derde generatie Corvette (1968-1982).

Body off restauratie 1968 L71 Coupe

Berichtdoor umfufu1 » 29 Dec 2007, 20:57

Nou - daar gaat ie dan. 2 jaar voorbereiding ging er aan vooraf. Veel gelezen en met mensen gepraat over het restaureren van Corvettes en de do's en don't's tijdens dat proces, hoe ik het wil gaan doen en bepaalde belangrijke keuzes vooraf gemaakt. En afgelopen donderdag was het dan zo ver. Mijn 68-er L71 Coupe is van Amsterdam naar de NCRS werkplaats in Wormer vervoerd. De auto had al een tijdje niet gelopen en dat doet een wagen geen goed vandaar dat ik graag een ambulance wilde voor het vervoer. De eerste post is dan ook 1tje die dit laat zien. Sander en Rene - bedankt nog voor jullie hulp! In mijn volgende post zal ik ingaan op het waarom van deze body off want het is niet iets wat je even doet zoals iedereen weet. Ik verwacht er 2-3 jaar mee bezig te zijn afhankelijk van hoeveel ik uit handen ga geven (lees: hoeveel extra geld ik er in wil steken). Ik zal in de post proberen bij te houden wat ik zo ongeveer tot op dit dag heb uitgegeven aan de body off.

Hoi,
Erik

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door umfufu1 op 31 Dec 2007, 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Gebruikers-avatar
umfufu1
5th gear
 
Berichten: 2721
Geregistreerd: 15 Mei 2004, 23:24
Woonplaats: Amsterdam
Corvette: 1968 L71 Coupe, 1969 L46 Convertible, 2002 Z06

Berichtdoor Peer81 » 30 Dec 2007, 13:39

Mooi, weer een body off erbij! :bier:
Ik ben benieuwd naar het proces en de gemaakte keuzes met bijbehorende argumentatie :)
Veel succes!

Groeten Peter
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 08 Okt 2001, 22:00
Woonplaats: Moerstraten

Berichtdoor bosp-corv » 30 Dec 2007, 15:00

Ha Leuk weer een body off project ,veel succes met de restauratie Erik :D
The difference between men and boys is the size of their toys ...
Pre-owned Corvettes,1974 C3,1981 C3,1990 C4.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King
 
Berichten: 14550
Geregistreerd: 15 Mrt 2007, 19:05
Woonplaats: t Heike
Corvette: C5 convertible

Berichtdoor Worship79 » 31 Dec 2007, 11:49

Ik verheug me nu al op de foto's. :B):
Worship79
6th gear
 
Berichten: 4299
Geregistreerd: 18 Mrt 2002, 13:34
Woonplaats: Brabant, The Netherlands
Corvette: 1979 dark-red metallic C3

Berichtdoor Ed Corvette » 31 Dec 2007, 19:50

Kunnen we weer een hoop van leren

Succes
Afbeelding

There is no substitute for cubic inches other than more cubic inches
Gebruikers-avatar
Ed Corvette
2nd gear
 
Berichten: 328
Geregistreerd: 07 Jan 2005, 22:53
Corvette: '69, Riverside Gold, Factory Side Exhaust, 350 / T

Berichtdoor Klaver3 » 31 Dec 2007, 20:39

Erg leuk om een Body-off verslag bij te houden!! Ik geniet elke keer weer wanneer Danny of Peter hun project op het forum updaten :wink:

Gr Wouter
Ex Corvette-rijder, nu Chevrolet 3100 Pick-up 1954 & Chevrolet 1928 Doctors Coupe
Gebruikers-avatar
Klaver3
5th gear
 
Berichten: 2009
Geregistreerd: 27 Sep 2002, 12:36
Woonplaats: USA
Corvette: 1992 Callaway

Berichtdoor umfufu1 » 01 Jan 2008, 08:57

ik heb al een aantal zaken in huis. Niet omdat ik het nu direct nodig heb maar meer omdat er toevallig een aardige actie was waar ik gebruik van kon maken en omdat ik het toch nodig heb. Bijvoorbeeld de electra. Ik heb voor de hele auto nieuwe kabelbomen gekocht (incl originele koplampen, accukabels etc). Dus van dash tot de lichtjes in de opbergvakken achter de stoelen. Mijn kabelbomen zagen er op het oog nog aardig uit maar er hing een hoop los en ook de fiberoptics waren deels stuk. Ik zag de frustratie al komen bij het opbouwen dat ineens lampje A of B het niet deed.

Het is wel een aardige investering; totaal 1460 dollar plus nog eens 200 usd shipping. Ik heb ze gekocht bij Lectric Limited. Ze leveren kwalitatief een goed product en als NCRS lid krijg je nog eens 10% korting. Je hoeft overigens niet bij hen te kopen - ze leveren ook aan bijvoorbeeld corvette central, dus als je daar koopt koop je eigenlijk hun spullen.

http://www.lectriclimited.com/mainpage.htm

Paar fotootjes:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Erik
Gebruikers-avatar
umfufu1
5th gear
 
Berichten: 2721
Geregistreerd: 15 Mei 2004, 23:24
Woonplaats: Amsterdam
Corvette: 1968 L71 Coupe, 1969 L46 Convertible, 2002 Z06

Berichtdoor bosp-corv » 01 Jan 2008, 11:50

Het zal zeker geen kwaad kunnen om al de bedrading te vervangen ,het zit er al 40 jaar in dus zo super zal het niet meer zijn,weet je tenminste zeker dat alles straks weer werkt . :D
The difference between men and boys is the size of their toys ...
Pre-owned Corvettes,1974 C3,1981 C3,1990 C4.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King
 
Berichten: 14550
Geregistreerd: 15 Mrt 2007, 19:05
Woonplaats: t Heike
Corvette: C5 convertible

Berichtdoor Eagle52 » 01 Jan 2008, 11:54

Leuke investering Erik alleen die sunbeam koplampen zijn hier niet toegestaan , ik moest die van mij ook eruit halen met de apk .
Gebruikers-avatar
Eagle52
5th gear
 
Berichten: 2648
Geregistreerd: 30 Okt 2001, 20:15
Woonplaats: Roermond

Berichtdoor bosp-corv » 01 Jan 2008, 13:17

Redvette77 schreef:Leuke investering Erik alleen die sunbeam koplampen zijn hier niet toegestaan , ik moest die van mij ook eruit halen met de apk .


je bedoeld zeker sealed beam lampen die zijn gasgevuld en zijn inderdaad niet toegestaan in Nederland.
The difference between men and boys is the size of their toys ...
Pre-owned Corvettes,1974 C3,1981 C3,1990 C4.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King
 
Berichten: 14550
Geregistreerd: 15 Mrt 2007, 19:05
Woonplaats: t Heike
Corvette: C5 convertible

Berichtdoor umfufu1 » 01 Jan 2008, 17:22

ik weet dat die lampen niet zijn toegestaan maar het is echt een werkje van nix om de 2 buitenste 1x per jaar om te sleutelen voor de apk.

Erik
Gebruikers-avatar
umfufu1
5th gear
 
Berichten: 2721
Geregistreerd: 15 Mei 2004, 23:24
Woonplaats: Amsterdam
Corvette: 1968 L71 Coupe, 1969 L46 Convertible, 2002 Z06

Berichtdoor jurger » 01 Jan 2008, 20:28

Succes met dit project. Ik ga het volgen kan je alleen maar wijzer van worden.
gr Gerard
Gebruikers-avatar
jurger
2nd gear
 
Berichten: 272
Geregistreerd: 24 Mei 2006, 11:36
Woonplaats: Netherlands

Berichtdoor Eagle52 » 01 Jan 2008, 22:25

bosp-corv schreef:
Redvette77 schreef:Leuke investering Erik alleen die sunbeam koplampen zijn hier niet toegestaan , ik moest die van mij ook eruit halen met de apk .


je bedoeld zeker sealed beam lampen die zijn gasgevuld en zijn inderdaad niet toegestaan in Nederland.


Die bedoel ik inderdaad Paul klein tikfoutje
Gebruikers-avatar
Eagle52
5th gear
 
Berichten: 2648
Geregistreerd: 30 Okt 2001, 20:15
Woonplaats: Roermond

Berichtdoor vettevirus » 02 Jan 2008, 13:34

Dit wordt zeker een mooi project.
Ben zeer benieuwd erik hoe je alles aan gaat pakken.
Ik weet dat je een andere aanpak van restaureren hebt dan anderen, dus zeer interessant.
Wil je nog steeds het verf chemisch verwijderen of toch met een krabber?

Veel succes met de resto.

greezz danny :B):
Money doesn't matte,
when you restore a vette

It's fast and grey, you better pray :wink:

Chapter Twente.
vettevirus
5th gear
 
Berichten: 2788
Geregistreerd: 04 Okt 2003, 12:26
Woonplaats: Losser
Corvette: Corvette 1972 en 1981

Berichtdoor umfufu1 » 02 Jan 2008, 13:53

Ik ga chemisch verwijderen. Ik doe dit met Captain Lee Spra's Strip - dit product: - ik heb het al klaarstaan thuis (4 gallon)

http://www.shopforamerica.com/product.p ... at=&page=1

Wat je in feite nodig hebt is een spatel om de verf na opbrengen van de paint stripper eraf te halen - ik ga denk ik 1tje van metaal gebruiken - en een hele berg handdoeken. Het zorgt voor een enorme bende dat strippen omdat je ook iedere keer de auto met water moet afspoelen. Ik ga daarom denk ik eea maar doen als de body van het frame af is. Daarbij is die rommel zo giftig als het maar zijn kan dus je moet het buiten doen met plastic op de grond (en een mondkap en handschoenen uiteraard). Dat zal dus wel het voorjaar worden.

Mijn eerste actie zal zijn alle onderdelen los te halen zodat de body van het frame kan. Het is alleen nog even wachten voordat ik kan beginnen want mijn setje tools die ik besteld heb om lekker te kunnen sleutelen (zonder dat ik op anderen moet wachten die ook net die sleutel nodig heeft die ik wil) komt volgende week pas binnen.

Zodra ik deze heb en kan beginnen zullen de echt interessante foto's wel gaan komen.

Erik
Gebruikers-avatar
umfufu1
5th gear
 
Berichten: 2721
Geregistreerd: 15 Mei 2004, 23:24
Woonplaats: Amsterdam
Corvette: 1968 L71 Coupe, 1969 L46 Convertible, 2002 Z06

Berichtdoor bosp-corv » 02 Jan 2008, 18:57

Veel succes Erik, ik heb verleden jaar mijn velgen met soort gelijk spul gedaan ,dat was echt troep ,een paar weken later was ik onder de auto gekropen op het
zelfde stuk waar ik de velgen had gedaan,het had intussen al enkele dagen geregend dus ik dacht kan geen kwaad meer ,dat was dus verkeerd gedacht ik had
met een stuk blote rug op die plek gelegen en was helemaal verbrand ,je ziet het nu nog ,het is echt spul om super voorzichtig mee te zijn.maar we wachten
de pics wel af :grin:
The difference between men and boys is the size of their toys ...
Pre-owned Corvettes,1974 C3,1981 C3,1990 C4.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King
 
Berichten: 14550
Geregistreerd: 15 Mrt 2007, 19:05
Woonplaats: t Heike
Corvette: C5 convertible

Berichtdoor hessel » 03 Jan 2008, 17:48

hoi erik,
Is je body-off restauratie een noodzakelijk kwaad? want ik kan mij herinneren dat je L71 in iederdeval optisch er prachtig uit zag. Of ga je er een prijzen winnaar van maken, zoals de c-2 bij andre boer? welke jij onder andere ,laatst grondig geinspecteerd heb (clubblad stingray 82).

heel veel succes iniedergeval en ik blijkf het met veel interesse volgen.

gr hessel
Gebruikers-avatar
hessel
2nd gear
 
Berichten: 333
Geregistreerd: 13 Okt 2003, 17:44
Woonplaats: Voorschoten
Corvette: C4 1989 Metallic black/red convertible

Berichtdoor umfufu1 » 03 Jan 2008, 18:07

Nou ja, de wagen glimt dan wel maar dat is toch gevaarlijk. Er moest bijvoorbeeld al het volgende direct gebeuren: nieuwe bladveer, nieuwe rubbers voor de ophanging, nieuwe rubbers voor de daken, rebuilt van de voorste carb, rebuilt van de motor (ivm veel olie verbruik) etc etc. Oftewel - het was op een gegeven moment een combinatie van zaken en aangezien de auto het op zich absoluut waard is om in een mooie staat te bewaren en te rijden pak ik het grondig en rustig aan.

Erik
Gebruikers-avatar
umfufu1
5th gear
 
Berichten: 2721
Geregistreerd: 15 Mei 2004, 23:24
Woonplaats: Amsterdam
Corvette: 1968 L71 Coupe, 1969 L46 Convertible, 2002 Z06

Berichtdoor mike72 » 03 Jan 2008, 18:49

Eric ik ben van plan om mijn body volledig laten te zandstralen van binnen en buiten
ik ben bij een zandstraler geweest die denkt ook dat het gaat tot op de polyester
met zo een chemisch product is het altijd oppassen denk ik
veel succes ermee

grt Mike
mike72
1st gear
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 14 Mrt 2006, 19:55
Woonplaats: Belgium

Berichtdoor umfufu1 » 03 Jan 2008, 18:53

de binnenkant van de body doe ik alleen met water of eventueel met een beetje milde groene zeep en een spons schoonmaken, niets meer. Zandstralen lijkt me nogal heftig voor het fiberglas, mn waar het een beetje minder van kwaliteit is maar ik houd me aanbevolen voor je bevindingen. In de US hoor ik daarom ook veel over soda-blasting; ik heb er geen ervaringen mee maar de resultaten zijn daar nogal wisselend. Binnen de NCRS echter raden ze het af en is men liever in de weer met paint stripper omdat het allemaal wat gecontroleerder gaat zonder fiberglas te beschadigen. Het goede schoonmaken en de zooi is wel een nadeel ja. Misschien moet je het eens op een klein stukje van de body proberen eerst voordat je alles laat zandstralen. Ik heb er toch een hard hoofd in maar nogmaals; houd me aanbevolen voor je bevindingen :)

Erik
Gebruikers-avatar
umfufu1
5th gear
 
Berichten: 2721
Geregistreerd: 15 Mei 2004, 23:24
Woonplaats: Amsterdam
Corvette: 1968 L71 Coupe, 1969 L46 Convertible, 2002 Z06

Berichtdoor Peer81 » 03 Jan 2008, 21:07

Zandstralen en polyester gaan helaas niet samen of je moet een zacht middel vinden dan misschien wel.
Ik heb mn wielkasten gedaan en de firewall en dat met een erg zwak zandstraalpistool met niet al te veel bar maar als je er even te lang opzit zie je meteen nerven ontstaan omdat je vulling tussen het polyester aan het wegblazen bent, ben langer aan het schuren geweest dan het zandstralen. Dus ik hou het zandstralen alleen voor metalen onderdelen.

Groeten Peter
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 08 Okt 2001, 22:00
Woonplaats: Moerstraten

Berichtdoor umfufu1 » 19 Jan 2008, 21:38

Vandaag maar eens het eerste onderdeel van mijn wagen gehaald - de trim ring van mijn wielen. Waarom dit nu als eerst? Ik zal het uitleggen.

Ik had namelijk het vermoeden dat onder mijn 68-er wielen uit 69 zaten. Onder 68 horen wielen die uniek zijn voor dat jaar en slechts 7 inch breed zijn (69-82 is 8 inch, 67 is 6 inch breed). Tussen de ring en het binnenste van de wiel zie je bij 69-82 dus ook een ruimte van paar centimeter en bij 68 loopt de ring bijna door tot aan de binnenkant. Bij mij zat er ruimte dus ik dacht ik heb ringen op een 69 wiel.

Maar ik trek de ring eraf en kijk naar de code op het wiel (ja ook wielen kunnen matching zijn). K 1 8 5 (ventiel) 11 AG...... verdomd denk ik; toch goede wielen want dit betekent wielen van (vergeet even de K 1): (196)8 mei 11 die 7 inch breed zijn (AG = 7, AZ = 8 inch). En mijn wagen is van 25 mei 1968 (J 25) dus dat klopt prachtig - wielen zijn 2 weken ouder dan de wagen. Dit is een mooi mazzeltje want 68 wielen zijn duur en lastig te vinden (vanwege feit dat ze slechts 1 jaar gebruikt zijn).

Het is goed dat ik er nu achter kom omdat ik in de US al op zoek was naar paar goede wielen. Meestal vind je niet 4 correcte en kosten ze 200 dollar per wiel of zo. Ik had er nu 4 gevonden voor aardig prijsje die ik met mijn gouden 69 wilde laten verschepen. Maar dat is allemaal gelukkig dus niet nodig.

Is alleen nog niet verklaard waarom de ringen niet aansluiten. Een beetje studie leerde dat ik 67 ringen op mijn wagen heb. Waar kan je het verschil zien? Bij het gat voor je ventiel bijvoorbeeld - fotootje:

Afbeelding

Verder hebben 68-82 ringen gladde zijkanten en heeft 67 een randje, een trapje zeg maar op de voorkant.

Fotootje van mijn ring:

Afbeelding

Nou grappig begin van het werk - nu op zoek naar correcte ringen.......

Erik
Gebruikers-avatar
umfufu1
5th gear
 
Berichten: 2721
Geregistreerd: 15 Mei 2004, 23:24
Woonplaats: Amsterdam
Corvette: 1968 L71 Coupe, 1969 L46 Convertible, 2002 Z06

Berichtdoor hessel » 19 Jan 2008, 22:14

dat is een mooie meevaller!. ik vind het prachtig die orginaliteit.
Gebruikers-avatar
hessel
2nd gear
 
Berichten: 333
Geregistreerd: 13 Okt 2003, 17:44
Woonplaats: Voorschoten
Corvette: C4 1989 Metallic black/red convertible

Berichtdoor Peer81 » 19 Jan 2008, 22:20

Leuk om te lezen Erik!
Op naar de volgende onderdelen :)

Groeten Peter
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Peer81
Moderator
 
Berichten: 14404
Geregistreerd: 08 Okt 2001, 22:00
Woonplaats: Moerstraten

Berichtdoor bosp-corv » 19 Jan 2008, 22:46

Ik zou er helemaal gek van worden om dat allemaal uit te gaan lopen zoeken of er niet een onderdeeltje opzit dat nou net van een bouwjaar eerder is en er dus eigenlijk niet op hoort ,ik denk bij mijzelf als het past vind ik het prima,persoonlijk vind ik het een beetje vergezocht allemaal ,maar aan de andere kant als iemand er plezier in heeft om een auto zo orgineel mogenlijk te houden so be it ,het is in iedergeval interresant leesvoer en je leert er ook nog wat van :D
The difference between men and boys is the size of their toys ...
Pre-owned Corvettes,1974 C3,1981 C3,1990 C4.
Gebruikers-avatar
bosp-corv
Off Topic King
 
Berichten: 14550
Geregistreerd: 15 Mrt 2007, 19:05
Woonplaats: t Heike
Corvette: C5 convertible

Volgende

Terug naar C3 techniek

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten